Skip to main content

Up date !

Looking at my husband's blog I thought that I need to update my blog.  Since four years I didn't write anything here. The period from 2020 till today was full of events. Among them were very sad but also beautiful ones. How to cover up those 4 years for the readers? Loosing a mother is sad. It takes years to overcome the pain but the missing remains. Not a day goes by that I don't think about her. But in my case sadness turns into creativity  and  "Vṛkṣa - The Tree 2021" at Lalish Theater was a real premiere. After the first lockdown and  in between other lockdowns due to the Covid19 pandemic we had  finally a public performance with real audience. 



The following year was busy with "Vienna Margam" which was performed at Theater am Petersplatz. In "Vienna Margam - the Viennese Way" the classical dance repertoire, the Margam, is related to the life of the dance students in Vienna and adapted in the interpretation. Their everyday life, the encounter with Bharatanāṭyam, the education, joys and sorrows associated with it are shown. In this way, the margam forms the structure for the performance, but at the same time it also undergoes another, contemporary interpretation. Which movement patterns meet and complement each other depends both on the context and on the individuality of the dancers. What happened here in the field of classical Indian dance? Why are we dancing Bharatanāṭyam here? What is the fascination? What is dance doing to us? What answers can we find? The field of tension between the original tradition and the modern, between exoticism and avant-garde, between the foreign and the familiar is to be explored and reflected upon. What demands are placed on us, what moves us and what does our dancing body go through? What are we feeling? What obstacles and successes can we record? What is our responsibility? All of these questions are explored in this dance project. 







Comments

Popular posts from this blog

Mahabharata – Eine Geschichte von Krieg und Frieden Indisches Tanzdrama mit klassischem indischen Tanz, Lesungen und Visuals. 4. Mai 2017 Off Theater, 1070 wien, Kirchgasse 41 Beginn: 19:30 Karten:   € 18,--/€ 12,-- ermässigt für Mitglieder, SchülerInnen, StudentInnen, Arbeitslose, PensionistInnen / € 5,-- Kinder (6-12 Jahre) und KulturpassbesitzerInnen. Kartenreservierung und Vorverkauf: natyamandir@hotmail.com oder Tel. 0676 312 57 36 Abendkasse ab 18:30 Uhr geöffnet Besetzung: Tänzerinnen: Radha Anjali, Asmita Banerjee, Rani Candratara, Lakshmi J.Lohberger, Parvati B. Mayer,   Shakti S. Oyrer, Srinidhi E.Schober Lesung: Herbert Gnauer , Visuals und Musikschnitt: Regina Liane-Löw Choreographie : Adyar K. Lakshman, Radha Anjali Komposition : Prof. D. Pasupati Masken: Sushanta Mohapatra, Seraikella, Indien „Die Göttin Ganga, begeht rätselhafte und schreckliche Taten. Der Fürst Shakuni spielt ein betrügerisches Spiel...

Radha Anjalis Tempel des klassischen indischen Tanzes

Am 3. Dezember 1983 wurde mit dem Einbau einer Tanzbühne in meinem Zimmer der NATYA MANDIR ins Leben gerufen. Seit dieser Zeit pflege ich BHARATANATYAM im Rahmen des Natya Mandir Vereins in Wien in Form von Vorträgen, Lecture-demomstrations, Unterricht, Performance, Choreografie und Dokumentation.  Meine Begegnungen mit Dilnawaz und Aban Bana, Rukmini Devi Arundale, den Lehrern und Lehrerinnen aus meine Ballettstudienzeit und Swami Yogeshwaranada Saraswati Ji Maharaj,  sowie Kama Dev, Kalanidhi Narayanan und Adyar K. Lakshman inspirierten und bestärkten mich in meinem Leben den Weg der Tänzerin zu gehen. Mein Universitäts-Studium der Philosophie half mir auch dabei das Phänomen Tanz im gesamten weltgeschichtlichen Kontext zu betrachten. Bharatanāṭyam, den indischen Tanz zu verstehen und einem westlichen Publikum zugänglich zu machen war dabei auch ein Anliegen.  Dieses Jahr 2013 feiern wir das 30-jährige Bestehen des Natya Mandir. Viel hat sich seit dieser Zeit ...